mandag 7. desember 2009

Velkommen til Musikkpraten


I denne bloggen vil jeg si litt om "nye" plater jeg har fått tak i, litt om artister jeg mener noe om og kanskje litt om konserter jeg har vært på. Jeg inviterer noen venner med ekstreme musikkunnskaper til å lese og skrive i bloggen. Dessuten inviterer jeg en musikalsk venn som trenger å lære litt mer (gjett hvem). Tilgangen til bloggen er foreløpig begrenset til de som er invitert til å delta. Bloggen fungerer slik at det er mulig både å skrive nye innlegg og kommentere innlegg som allerede er publisert.

Velkommen og lykke til !

8 kommentarer:

  1. Her har i hvert fall jeg mye å lære. Og det er aldri for sent.Lykke til.

    SvarSlett
  2. Steike, invitten dumpa ned i e-posten. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte lunta om hvem som var opphavet og bloggeier :-) Hei, forresten og jeg hiver meg på, og er sikkert en av de som har mye å lære til tross for at jeg knuser deg i antall plate-titler om det på noe tidspunkt skulle gi poeng :-)
    Utover dette så er jeg inne i en hektisk John Hiatt-periode til tross for at musikkengasjementet heller mer enn 50% mot jazz. Til fredag venter jeg besøk av Oslo Audio Society. Det minne meg om en dårlig samvittighet jeg sliter med. Det kan retttes opp på nyåret :-)

    Takk for invitten til bloggen
    Hilsen lille-Grumpy.

    SvarSlett
  3. Hei Grumpy, velkommen inn. Du er ikke så liten, vet du. Jeg kommer tilbake til John Hiatt i et eget innlegg, men du er vel klar over at han kommer til Rockefeller 7. februar, sammen med ingen ringere enn Lyle Lovett.

    SvarSlett
  4. Hehe, tja ...i høyden er jeg stor, men samlet areal blir ikke mye å skryte av. 7. februar befinner jeg meg garantert med et barneglass brunt i hånden på Rockefeller, forhåpentligvis på balkongen. Den konserten vil trolig bli alt annet enn værre enn den jeg var på i slutten av september. Mer om den kan du lese om i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38834.0

    Her avsluttes kvelden med "Nick Lowe - Quiet Please" etterfulgt av "Ulf Wakenius og skiva Enchanted Moments". - Må bare ha en dose sløy jazz får å få sove jeg da :-)

    Tøft bilde i avataren din forresten. Lite ante jeg at du hadde vært så vakker...

    SvarSlett
  5. Krall-konserten har du nevnt før, du mistenkte at Elvis Costello hadde slitt henne ut. Det følger som kjent en flott DVD med Quiet please-skiva. Har'n vet du.

    Etter å ha sett Ashes til Ashes på BBC avslutter jeg med litt George Jones. Tøft å være pensjonist.

    SvarSlett
  6. Med nyinnkjøpt juletre er halvparten av mine oppgaver unnagjort for denne julen. Det ble en helt ny 2009-modell edelgran til tross for at jeg kan se at barnålene har stått på lager en stund. Pokker jeg nærmer meg 50 og har vendt meg til en halv blund på sofaen etter jobb. Men jeg kan forsikre alle om at jeg våkner som en kanonkule og er vanligvis full av musikkenergi når dagsrevyen nærmer seg. Intet er bedre i dag enn å klæsse på en sølvskive av Rodney Crowell, nærmere bestemt The Houston Kid. Han er tross alt nesten 10 år eldre enn meg - stakkar. Spor én setter standarden for flere dynamikkbomber utover med korte gitar-riff som sitter som en kule. Dog er det variasjonene i albumet som danner en helhetlig god opplevelse. Sløy Texas-Americana på spor 7 (Highway 17) kan få høyre munnvik til å henge skakt på de fleste. Det har ellers vært jobbet intenst med høyttaler-plassering i "Karnappet" den siste måneden. Det har hjulpet. Sporet "Telephone Road" sitter så til de grader i kroppen og trampefoten lager bølger i parketten. Kanskje jeg skal lete fram Sex and Gasoline" til senere i uken. Imens har jeg allerede hentet frem en bunke svensk importmusikk med Rebecka Törnqvist og særskilt albumet Fire In The Hole med Sara Isaksson & Rebecca Törnqvist som synger og tolker Steely Dan-låter. Og ikke prøv deg Bedford - jeg husker fremdeles at Rodney var gift med dattera til Cash'ern, faktisk fra '79 - '92! Noe av utstyret jeg spiller på har vært ute på låns til en oppegående skribent i vårt fremste hifi-magasin her på berget. Nå har jeg faktisk ombestemt kveldens spillerekkefølge og fikk lyst på litt dame-bluesy-groovy-soul, nemlig Ruthie Foster! Oah yeh...

    SvarSlett
  7. Sex and Gasoline finnes også her i huset, tolk det som du vil. Jeg er litt bekymret for Grumpys hang til svenske damer som er ukjente for meg. Forøvrig har Bedford komplett samling av studioinnspillingene til Steely Dan. Det er de som gjelder. Jeg venter forøvrig på at flere særinger skal melde seg på bloggen.

    SvarSlett
  8. Rebecca Törnqvist er da velkjent for musikkelskere som lever i dette århundret... :-) Det drøyde lenge med meg, men jeg kan anbefale at du skaffer deg en 'invite' til Spotify slik at du kan utvide horisonten på gode artister som er noen måneder yngre enn han som er avbildet i sort/hvitt. (Den var vel passende spydig og satt nogenlunde midt i sweetspot akkurat under beltespennen mr. Bedford :-)
    - Nå kan du ihvertfall bruke pensjonist-fritiden din resten av uken til å finne ut hva Spotify er... haha x 4

    SvarSlett