søndag 27. desember 2009

Rickie Lee Jones til Sentrum Scene 10. mars 2010

Trolig vil Rickie Lee Jones fremføre mye av materialet fra hennes siste skive; Balm in Gilead. Det borger for en jevnt over bra konsert hvor kult-opplevelsen definitivt vil tilføre totalopplevelsen et titalls prosent på skalaen Nirvana
Spor 2 "Old Enough" fra samme skive, er som honning i mine nylige femti år gamle ører. For dere som forbinder honning med ørevoks tar dere feil. Denne Joni Mitchell-lignende dama er både eldre enn meg, og ei heller født til lukten av Oslo-asfalt, men har Chicago som fødeby. Jeg husker ikke om det var Bedford som i sin tid gjorde meg oppmerksom på artisten. Det har etterhvert blitt en komplett samling av RLJ som jeg stadig vender tilbake til. Ofte har det blitt til at jeg snurrer en RLJ-skive som etterfølger til en av Tom Waits sine. -Nettopp fordi Tom Waits påminner meg om at disse to var kjærester engang.






"Young Blood" sammen med "Chuck E.'s in Love" og "Danny's All-Star Joint" fra RLJ selv-titulerte album fra 1979, er fremdeles mine RLJ-hit. Samarbeidet med co-produsentene Russ Titelman og Lenny Waronker har så langt vært veien til suksess. Chuck E's in Love" handler forøvrig om en venn og musiker - Chuck E. Weiss, som hun levde sammen med på Tropicana Hotel tidlig på 70-tallet. Hun var kjæreste med en av Weiss sine venner omtrent på den samme tiden (Tom Waits).






Skjønt Pirates (1981) er det albumet som jeg trives mest med. Det er to utgivelser av albumet jeg setter høyt, én på sølvskive med SACD-lag og én på 180g vinyl. Sistnevnte ble gitt ut så sent som i år og nymastret hos Mobile Fidelity Sound Lab.  Pirates ble faktisk innspilt digitalt på en 32 spors 16bit/50 kHz 3M maskin, utviklet sent på 70-tallet i USA. Men albumet ble originalt mixet analogt. Det er fra denne analoge 2-spors masteren MoFi har nymastret SACD og Lp utgaven. RLJ leverer med ledsagelse av en all-star besetning som inkluderer trompetist Randy Brecker, Steely Dan ikon Donald Fagen, Steve Gadd på tromming. Singer/Songwriter RLJ gir deg høyst sannsynlig et musikalsk nirvana som omfatter post-bop, kaffehus/folk, bohemsk pop, romantisk soul, beat poesi, og Broadway showtunes. -Tilnærmet perfekt for nytere av god lyd og kultikonet RLJ.

Anbefalte utgivelser:
Rickie Lee Jones - Pirates (Mofi Ultradisc UHR™ Hybrid SACD (MOBSA2040))

Rickie Lee Jones - Pirates (180g (half-speed mastered) LP 1-328 MFSL)

1 kommentar:

  1. Da er det ikke lenger noen tvil, Grumpy er fan av Rickie Lee Jones ! Selv har jeg kun albumet The Sermon on Exposition Boulevard fra 2007 (fildeling i regi av Grumpy). Ellers har jeg selvsagt Chuck E's in love, på 3 forskjellige album med diverse artister. Dama er jo god, og konserten blir sikkert toppers. Min venn Odd, rampegutt og musikknyter, ga den nye plata til RLJ til dama si til jul. Sikkert en god investering.

    SvarSlett