fredag 18. desember 2009

Billy Joe Royal: Greatest hits


Billy Joe Royal ble født 03.04.1942 og har utgitt plater siden 1965. Jeg visste faktisk ikke noe om ham før jeg oppdaget at han var en "kompis" av Joe South. Derfor er en av hans greatest hits-utgivelser nå ankommet Bøler. Platen var en positiv overraskelse. Han har en flott stemme og selv om 8 av låtene var ukjente for meg, følte jeg straks at han er en av "mine". Han har en flott versjon av Tell it like it is, som de fleste kjenner med Aaron Neville. Videre synger han Johnny Tillotsons store hit It keeps right on a-hurtin'. Elvis har imidlertid en tøffere versjon av den på albumet From Elvis in Memphis.

3 kommentarer:

  1. Hans mest kjente schlæger var "Down in the Boondocks". En riktig 60-tallslåt med tilhørende sound. Utover det betviler jeg ikke at Billy-gutten traff ditt musikkhjerte. Jeg har lidd meg igjennom hele skiva "The Royal Treatment". Her finner du definitivt et par låter med stor grad av sofa-gynge-effekt hvor jeg ser for meg Mr. og Mrs. Bedford i gyngende samtakt utover sene natterstimer en kald vinterdag. Joda, søt gutt han Billy, men det ble litt for country-pop preg for en ung fole som meg, men kanskje om ti-femten år? :-)

    SvarSlett
  2. Grumpy har følgende problemer med Billy Joe: Han er født på 40-tallet, han er ikke kvinne, han er ikke svensk og han synger ikke smooth jazz. Men han ligner jo litt på John David Souther, ikke sant ?

    SvarSlett
  3. Det er stor forskjell på artister som er født før krigen og/eller etter krigen!
    - Selvfølgelig foretrekker jeg ekte smoothe svenske kvinner som kan behage mitt øre fremfor mannlig sukkerspinn. Alt annet ville være unaturlig ;-)
    Forøvrig synes jeg den siste til JDS minner lite om BJR, men nå er vi "far out of topic" ifht. din artist.

    SvarSlett