tirsdag 8. november 2016

Brian Wilson i Oslo Spektrum 6.11.2016

Pet Sounds blir av mange kalt verdens beste popalbum. I år feirer albumet 50 år, og til tross for sin noe slitne kropp har Brian Wilson lagt ut på verdensturne for å spille albumet live. Søndag 6. november var han og bandet i Oslo Spektrum. Jeg tilstår at jeg kjøpte billetter umiddelbart etter at salget startet. Jeg var spent på forhånd, hadde hørt rykter om at dette ikke var så bra, men jeg ble fort beroliget. Konserten varte i to og en halv time, med en 20 minutters pause. Brian Wilson var selvsagt ikke alene, de var 11 mann på scenen. Selv om Brians to brødre er borte, og fetter Mike ikke var med, lever Beach Boys-sounden videre. Al Jardine har jo vært med Brian hele tiden, og hans sønn Matt sang fantastisk. Blondie Chaplin spilte fast med Beach Boys for ca 40 år siden, og har senere spilt med blant andre The Rolling Stones. Første del av konserten var en ren hitparade, som startet med California girls. De spilte også Brians første låt, nydelige Surfer girl, skrevet for 55 år siden. Sloop John B var en skikkelig høydare. Blondie Chaplin viste frem gitarspillet sitt skikkelig på Wild honey. Etter pausen spilte de hele Pet Sounds, og da siste låt Caroline,no var ferdig, forlot de scenen. De kom selvsagt tilbake, og da kom låter som Good vibrations, Barbara Ann, Help me Rhonda, Surfin’ USA og Fun, fun, fun. Gjett om det svingte. Selv om Brian sang litt surt, er han tilgitt. Han har jo laget denne fantastiske musikken. Han er popmusikkens Beethoven. Jeg er så glad for at fikk oppleve dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar