tirsdag 26. mars 2013

Luther Vandross: The ultimate Luther Vandross

Luther Vandross hadde en av de store stemmene innenfor soulmusikken. Dette er omtalen av ham på Wikipedia: Luther Ronzoni Vandross jr. (født 20. april 1951, død 1. juli 2005) var en amerikansk R&B-sanger. Han var født i New York City i 1951. Luther Vandross begynte å spille piano da han var tre år. Han startet sin karriere på 1970-tallet som en bakgrunnsvokalist for artister som David Bowie (som oppdaget ham og fikk han med på sitt Young Americans-album), Roberta Flack, Carly Simon, Donna Summer, Bette Midler, Chic og Barbra Streisand. Han fikk endelig sitt gjennombrudd som gjestesanger for gruppa Change. Hans første hit var «Searching». Vandross hadde diabetes, en sykdom som gikk i familien. I 2003 ble han veldig syk. Han stilte opp på Grammy for å motta prisen for årets sang, og da sa han «Whenever I say goodbye it's never for long because I believe in the power of love» (direkte oversatt: «Hver gang jeg sier farvel er det ikke for lenge, fordi jeg tror på styrken av kjærligheten». Foruten å være på The Oprah Winfrey Show, ble han aldri sett offentlig igjen. Luther Vandross døde 1. juli 2005 på John F. Kennedy Medical Center i Edison, New Jersey på en alder av 54. Grunnen til at han døde ble aldri sagt offentlig. Begravelsen ble holdt 8. juli, 2005 i New York City. To dager seinere ble han begravet i George Washington Memorial Park i Paramus, New Jersey. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke har hatt noe album med ham tidligere, men ha finnes riktignok på et par samlealbum i samlingen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar